torsdag 19. februar 2009

Utfordring: "Vis meg ditt tak..." prøver igjen ;O)


Har fått en litt morsom utfording fra den kjempefine bloggen http://www.kjeruben.blogspot.com/. "Vis meg ditt tak..." Må si jeg fikk meg en aha opplevelse mens jeg holdt på og ta bilder av mine tak. Her trengs det jammen litt maling både her og der ;O)

Vi bor i et hus bygget tidlig på 30 tallet. Et arkitekt tegnet hus, en ganske kjent sådan, som jeg ikke husker navnet på ;O) Huset har en grunnflate på ca 100m2  i 1.etg og omtrent det samme i 2.etg. I tillegg har vi full kjeller og loft. Når det gjelder takene i huset er det en blanding av panelt og strukket tak med gipsrosetter. Er veldig glad i dem. Er i hovedsak de jeg viser dere her.

Spisetue 1.etg

Spisestuen  (foto over og under) har strukket tak med en rosett i empirestil. Veggene er tapetsert med en Sandberg papirtapet.

Stue 1.etg


Stuen var tapetsert når vi overtok huset, og ny tapet skulle det bli. Under arbeidet med og fjerne dårlige bygningsplater fant min kjære ut, at det fantes panel under. Og panel ble det,  malt i lys antikk. For og skjule overgangen mellom list (disse var satt på utsiden av platene, så vi fikk en sprekk mellom panel og taklist) og vegg, fikk vi satt opp en tannlist. Er veldig opptatt av og bevare det opprinnelige i huset. Gipsrosetten her er i Jugendstil. Lysekronen er fra House Doctor.

Soverom 1.etg

Var tidligere vår TV stue. Taket her var malt i beige og brunt. Veggene var av mørkbeisede mahognyplater... Tapeten er en Sandberg papirtapet. Lysekronen er fra House Doctor.

Trapp opp til 2.etg

Hele  gangen; gulv, vegger, dører og tak var mørk mahognybeiset da vi overtok huset.

TV stue 2.etg


Tv stuen hadde et panelt tak fra 80 tallet. På loftet lå det en rosett som mest sannsynlig har sittet her. Vi rev ned taket, og under lå det opprinnelige strukkede taket med plass for gipsrosetten! Den ene veggen har fått denne nydelige tapeten med fugler og fulgebur fra Colefax & Fowler (hvis jeg husker riktig?!...) resten er samme type panel som i stuen i 1. etg. Har enda ingen lampe her. Barna koser seg med Playstation spill som medfører mye armer og ben... Må nok finne en som ikke henger alt for langt ned... ;O)

Bad 2.etg


Vi lagde  nytt bad i 2001. Mini badet på 4 kvadrat ble slått sammen med et annet mindre rom, og er idag på ca 14 kvadrat med mye skråtak. Taket er helsparklet gips, som  gir samme utrykk som strukket tak. Rosetten her har vi satt opp selv. Planen er og ha en mindre lyskrone til levende lys ;O)

Det var litt tak fra mitt hus! Sender utfordringen videre til:

White Vintage

Moas tid og rom

Kvit rose

Klem Susanne

11 kommentarer:

Randi sa...

Heia Susanne vennen!!

Endleg var du der,har sakna deg masse!!
Å shit for nokre fine tak du har da!!Sukk.....
Å du da....sende du den utfordringa til meg..hmhmhm,der vart eg i tvil for sånne fine tak har ikkje eg da!:o):o)
Ellers så håper eg at du har hatt ei fin veke,frisk og rask?Å du..eg tek med pc`n min når eg reiser...Du hadde sikkert ein fin dag på Sjusjøen:-)å ikkje minst når du kom til Oslo å shoppa etterpå,kjekt da!
Oss reiser på vinterferie no,en tur på hytta på Bjorli,men eg MÅ heim søndag,mannen og minsteguten her blir til tirsdag!Å her på Møre er det ikkje vinter lenger,skifter fort her,no er det nesten grøne marker igjen,regnar,blæs....:o)
Men da håper eg oss høyrest Susanne!!Vil ønske deg ei super fin helg!!Har tenkt på deg skal du vite!!God og varm klem til deg!!

Anonym sa...

OMG!!! Blir SÅ missunnelig!!! Så flotte tak du har, og takrosettar, og lysekroiner!!! *dån*! Du har eit aldeles nyyydelig hus! Og den tannlista du hadde satt opp var jo genial! Likar så godt den formen, nyyydelig... som resten av din bolig ;-)

Viola sa...

Vilka underbara tak du kan visa och vilka lampor, oj oj oj...ja har fått samma utmaning och vet inte vad jag ska hitta på, får fundera ettt tag, ha en skön helg, gillar verkligen din blogg, klem VIOLA

Min Still By Maia sa...

Hei Susanne! Så vakre tak du har. Dette var en morsom greie. Jeg henger meg på tak bilder i morgen.
Du har en veldig kosleig blogg!

God helg klem fra Shabby Charm

Viola sa...

Vet inte exakt vart er gräns går för att betala tull, men jag drar alltid av momsen på de varor man beställer utav mig, vet att en del bett mig sända i två paket så att man ska komma under 200 kr gränsen för varje paket, men om det fungerar törs jag inte lova, klem VIOLA

moa sa...

hallo i natten susanne:0)
...så vakre tak og lamper du har...
skal ta utfordringen - snart...
og da skal du få den utfordringen jeg har nå....vise litt kjøkkenting og tang...om du har tid og lyst, så klart...
ha en fortryllende helg!
klemmer fra moa

Marias skriblerier sa...

Nydelige takdetaljer! God helg til deg!

Siren sa...

Å himmel å hav så flotte takløsninger! Gipsrosettene,lampene, og listverket rundt takene var bare så fint! Likte også veldig godt den takløsningen som dere har på soverommet i 1.etage, en slik variant har jeg aldri sett før!
Flott side ellers også, jeg linker! :)

Tvert-om-tanten sa...

Hei!
Så nydelige tak du har!!! Her er det bare panel så langt øyet rekker, men det er greit det =)

Så på White vintage at du sender Jeanne d'Arc- blad. Her er det
ikke noen forhandler i mils omkrets, og jeg frykter at første nummeret snart er slutt rundt omkring... Har du igjen noen? Og hvor mye kommer det på med frakt?

Heidi-anitha sa...

Hei kjære Susanne:)

Har du hatt en fin helg? Hvordan er formen? Skal bli godt med en dag fri i morgen? Håper det! Jeg er klar som et spett, thi thiii..:)

Putene i 60x60 hadde jeg liggende fra noen puter jeg kjøpte på bohus en gang i tiden... men er sikker på at de er lette å oppdrive :)

Gir meg over for takrosettene dine.. Ikke mye tull og fjas her i gården til ho Susanne nei:) Vakrere hus og godt menneske som deg skal man jammen lete lenge etter..

Ønsker deg en god kveld -.. og en nydelig dag i morgen. Håper solen skinner på deg:)

Stor klem fra meg:)

Heidi-anitha sa...

Hei kjære Susanne:)

Har du hatt en fin helg? Hvordan er formen? Skal bli godt med en dag fri i morgen? Håper det! Jeg er klar som et spett, thi thiii..:)

Putene i 60x60 hadde jeg liggende fra noen puter jeg kjøpte på bohus en gang i tiden... men er sikker på at de er lette å oppdrive :)

Gir meg over for takrosettene dine.. Ikke mye tull og fjas her i gården til ho Susanne nei:) Vakrere hus og godt menneske som deg skal man jammen lete lenge etter..

Ønsker deg en god kveld -.. og en nydelig dag i morgen. Håper solen skinner på deg:)

Stor klem fra meg:)